๐„๐ฎ๐ซ๐จ๐ฉ๐ž๐ฌ๐ž ๐š๐š๐ง๐›๐ž๐ฌ๐ญ๐ž๐๐ข๐ง๐ ๐ž๐ง ๐ง๐ž๐ฆ๐ž๐ง ๐ญ๐จ๐ž, ๐ฆ๐š๐š๐ซ ๐ก๐ž๐ญ ๐ฆ๐ค๐› ๐ฅ๐š๐š๐ญ ๐ค๐š๐ง๐ฌ๐ž๐ง ๐ฅ๐ข๐ ๐ ๐ž๐ง

  • Home
  • Blog
  • ๐„๐ฎ๐ซ๐จ๐ฉ๐ž๐ฌ๐ž ๐š๐š๐ง๐›๐ž๐ฌ๐ญ๐ž๐๐ข๐ง๐ ๐ž๐ง ๐ง๐ž๐ฆ๐ž๐ง ๐ญ๐จ๐ž, ๐ฆ๐š๐š๐ซ ๐ก๐ž๐ญ ๐ฆ๐ค๐› ๐ฅ๐š๐š๐ญ ๐ค๐š๐ง๐ฌ๐ž๐ง ๐ฅ๐ข๐ ๐ ๐ž๐ง

๐„๐ฎ๐ซ๐จ๐ฉ๐ž๐ฌ๐ž ๐š๐š๐ง๐›๐ž๐ฌ๐ญ๐ž๐๐ข๐ง๐ ๐ž๐ง ๐ง๐ž๐ฆ๐ž๐ง ๐ญ๐จ๐ž, ๐ฆ๐š๐š๐ซ ๐ก๐ž๐ญ ๐ฆ๐ค๐› ๐ฅ๐š๐š๐ญ ๐ค๐š๐ง๐ฌ๐ž๐ง ๐ฅ๐ข๐ ๐ ๐ž๐ง

De afgelopen jaren is het aantal Europese aanbestedingen in Nederland flink toegenomen. Overheden en publieke instellingen schrijven opdrachten steeds vaker Europees aan, mede vanwege de hogere contractwaarden, maar ook vanwege de wens om marktpartijen gelijke kansen te bieden binnen de EU. Tegelijkertijd zien we dat veel organisaties, met name in het mkb, zich nog steeds afwachtend opstellen.

Dat is begrijpelijk. Europese aanbestedingen gelden vaak als ingewikkeld, formeel en risicovol. De procedure lijkt op het eerste gezicht juridisch-technisch en de administratieve lasten kunnen ontmoedigend zijn. Eรฉn foutje in het aanleveren van bewijsstukken of het missen van een deadline kan al leiden tot uitsluiting.

Maar wie voorbij die drempel kijkt, ziet ook de andere kant van de medaille: opdrachten met een meerjarig karakter, financiรซle continuรฏteit en een duidelijke behoefte aan kwaliteit, maatschappelijke meerwaarde en betrouwbaarheid. De publieke sector koopt niet zomaar in op prijs, juist aspecten als duurzaamheid, innovatie, social return en kwaliteit van dienstverlening spelen een steeds grotere rol.

Het is opvallend dat juist kleinere en middelgrote ondernemingen, die vaak wรฉl veel dichter op de praktijk en klantrelatie zitten, zich hierdoor laten afschrikken. Terwijl zij op inhoudelijk vlak vaak prima in staat zijn om te leveren wat gevraagd wordt. Wat ontbreekt is soms alleen de kennis of capaciteit om dat goed over te brengen in het aanbestedingsproces.

Daarom zouden meer bedrijven zichzelf een paar fundamentele vragen moeten stellen: Zijn we als organisatie voorbereid op het inschrijven op Europese aanbestedingen? Hebben we de processen op orde? Begrijpen we wat er รฉcht gevraagd wordt, niet alleen in juridische termen, maar in maatschappelijke waarde? En misschien wel de belangrijkste vraag: als we deze kansen nu aan ons voorbij laten gaan, doen we onszelf dan niet tekort?

Europese aanbestedingen zijn al lang niet meer het domein van een select groepje specialisten. Ze zijn een realiteit voor een groeiende groep ondernemers en dienstverleners. Wie daar tijdig op inspeelt, vergroot niet alleen zijn kans op groei, maar draagt ook actief bij aan de publieke opgaven van deze tijd.

ย